понеделник, 7 март 2011 г.

Можете ли да направите по-хубав хамбургер от „Макдоналд’с”?

Много хора идват при мен за съвет как да стартират компания или да питат как да съберат пари за нов продукт или идея.
  Обикновено е достатъчно да послушам десетина минути, за да разбера къде е техният фокус. Дали е  в продукта или в системата на бизнес. През тези 10 минути най-често чувам думи като:
–Този продукт е несравнимо по-добър от това, което предлага компания АБВ.
–Проверих навсякъде-никой не предлага такъв продукт.
–Работих върху този (продукт, книга, музикална партитура, изобретение) години наред.
Това в повечето случаи са думи на хора, действащи от лявата страна на квадранта
                                                
                      Хамбургерът и бизнесът
  Тук обикновено използвам примера за хамбургера на „Макдоналд’с”, за да изясня гледната си точка. След като изслушам събеседника си питам бавно:
 Ти лично можеш ли да направиш по-хубав хамбургер от „Макдоналд’с”?
  Досега 100% от хората, разговаряли с мен за новата си идея или продукт, отговарят с „да”. Всички те могат да приготвят, изпекат и поднесар по-качествен хамбургер от ”Макдоналд’с”.
  Тук идва ред да задам следващия си въпрос:
 А ти лично можеш ли да изградиш по-добра бизнес-система от „Макдоналд’с”?
  Някои осъзнават веднага разликата, други-не. А разликата идва от това дали човек е фиксиран в лявата страна на квадранта, която се фокусира върху идеята за по-добрия бургер, или в дясната, чието внимание е насочено към бизнес-системата.
  Аз се старая да обясня, че стотици предприемачи предлагат по-качествени продукти или услуги от свръх богатите многонационални компании, така както милиони хора правят по-вкусни хамбургери от „Макдоналд’с”. Но само „Макдоналд’с” има системата, сервирала милиони бургери.
Вижте другата страна
  Ако човекът започне да вижда другата страна, му предлагам да отиде в „Макдоналд’с”, да си купи бургер, и да седне и да се вгледа в системата, осигурила този бургер. Да обърне внимание, на търговеца, купил говеждото и телевизионните реклами с Роналс Макдоналд. Да забележи как младите, неопитни хора биват обучавани да казват едни и същи думи:
 –Здравейте, добре дошли в „Макдоналд’с”, както и на декора на франчайзинга, на регионалните офиси, пекарните, където се пекат хлебчетата и милионите килограми пържени картофки, които имат абсолютно един и същи вкус навсякъде по света.  След това включете стоковите брокери, които събират пари за „Макдоналд’с” на Уолстрийт. Успее ли да започне да съзира „Цялата картина”, значи има шанс да се премести до кваднрант „Б” и „И”.
  Истината е, че има неограничено нови идеи, милиони хора, коиото могат да предложат услуги и продукти, милиони продукти и само неколцина човека, коиото знаят как да изградят безупречни бизнес-системи.
  Бил Гейтс от „Майкрософт” не е предложил страхотен продукт. Той купува продукта на друг човек и изгражда мощна глобална система около него.
  Откъс от книгата "Четирите потока на парите" от Робърт Кийосаки 

2 коментара:

  1. Мъдри и поучителни неща! Продължавай да ги доразвиваш! :)

    ОтговорИзтриване